Jump to content
Guests can now reply in ALL forum topics (No registration required!) ×
Guests can now reply in ALL forum topics (No registration required!)
In the Name of God بسم الله
Sign in to follow this  
ali_fatheroforphans

Did Umar bury his daughter alive?

Rate this topic

Recommended Posts

863 حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا الْحُسَيْنُ بن مَهْدِيٍّ الأُبُلِّيُّ ثنا عبد الرَّزَّاقِ أنا إِسْرَائِيلُ ثنا سِمَاكُ بن حَرْبٍ قال سَمِعْتَ النُّعْمَانَ بن بَشِيرٍ يقول سمعت عُمَرَ بن الْخَطَّابِ يقول وَسُئِلَ عن قَوْلِهِ وإذا الموؤودة سئلت قال جاء قَيْسُ بن عَاصِمٍ إلي رسول اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم قال إني وَأَدَتُ ثَمَانِيَ بناتٍ لي في الْجَاهِلِيَّةِ قال اعتق عن كل وَاحِدَةٍ منها رَقَبَةً قلت إني صَاحِبُ إِبِلٍ قال اهْدِ إن شِئْتَ عن كل وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بَدَنَةً .

Naiman ibn Bashir says that I heard from Omar ibn Khattab about the interpretation of the verse, "and I have been praised," which said: Qays ibn 'Asim said to the Prophet Muhammad (PBUH), and said: "During my time of ignorance, I made my eight daughters alive to the grave, what can I do? The Imam said: release one slave for each of them.I (Omar) said: I was a shepherd camel, the Prophet said: if you want to donate a camel to each of them.

Al-Tabarani, Abu-Qasim Sulaiman bin Ahmad bin Ayoub (Death 360 AH), Al Mujam Al Kabir, v 18 p 337, investigation: Hamdi bin Abdulmajeed Salafi, publisher: Al-Zahra Library - Mosul, second edition, 1404 H-1983 .

الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج 18 ص 337، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

رواه البزار والطبراني ورجال البزار رجال الصحيح غير حسين بن مهدي الأيلي وهو ثقة .

 

راويان صحيح بخاري هستند؛ غير از حسين بن مهدي أيلي كه او نيز ثقه است.

الهيثمي، ابوالحسن نور الدين علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 7 ص 134 ، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت - 1407هـ.

 

نووي شافعي در كتاب المجموع مي نويسد:

Nouvi Shafei in book of Al'Majmu

وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ

فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً .

والموؤودةُ البنتُ المقتولةِ عندما تَوَلَّدَ ، كان أهلُ الجاهليةِ يفعلونَ ذلك مخافةَ العارِ والفقرِ.

It has been narrated from Umar ibn Khattab, saying: "O Messenger of Allah! I was boriyng in grave for my daughters during the era of ignorance (what to do?). The Prophet said: release one slave to every girl who has been boried in grave.
Mouvade say to girl were killed at the time of birth. The people of the era of ignorance were doing this for fear of poverty and stigma.

النووي الشافعي، محيي الدين أبو زكريا يحيي بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاي676 هـ)، المجموع، ج 19 ، ص 187 ، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، التكملة الثانية.

 

ماوردي بصري شافعي نيز در كتاب الحاوي الكبير مي نويسد:

Maverdi Basri Shafei in book of Alhavi 'Al Kabir

وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ. فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً .

وَذَلِكَ أَنَّ الْعَرَبَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ كَانَتْ تَحْفِرُ تَحْتَ الْحَامِلِ إِذَا ضَرَبَهَا الطَّلْقُ حُفَيْرَةً يَسْقُطُ فِيهَا وَلَدُهَا إِذَا وَضَعَتْهُ ، فَإِنْ كَانَ ذَكَرًا أَخْرَجُوهُ مِنْهَا ، وَإِنْ كَانَ أُنْثَي تُرِكَتْ فِي حُفْرَتِهَا ، وَطُمَّ التُّرَابُ عَلَيْهَا حَتَّي تَمُوتَ ، وَهَذَا قَتْلُ عَمْدٍ ، وَقَدْ أُوجِبَتْ فِيهِ الْكَفَّارَةُ.

 

It is narrated from Omar ibn Khattab that he said: O Messenger of Allah! In my era of ignorance, I was boriying alive my daughters (what to do)? The Prophet (sa) said: "Let a slave be given to every girl who has boried alive." And this is because the Arabs burst in the yoke, under the feet of the pregnant woman, when he was giving birth, his child fell into that pit, then he would be brought out if he was a boy; And if he were a girl, they would throw in the same pit, and poured the soil upon him to die. This is a deliberate assassination, and it is a matter of Kaffarah.

الماوردي البصري الشافعي، أبو الحسن علي بن محمد بن حبيب (متوفاي450هـ)، الحاوي الكبير في فقه مذهب الإمام الشافعي وهو شرح مختصر المزني، ج 13 ص 67 ، تحقيق الشيخ علي محمد معوض - الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - لبنان، الطبعة: الأولي، 1419 هـ -1999م.

محمد امين شنقيطي متوفاي1393هـ در أضواء البيان و تميمي حنبلي متوفاي1225هـ در الفواكه العذاب نوشته اند:

Mohamad Amin Shanqiti died 1393H in Azwa Al Bayan & Tamimi Hanbali in Al Favaka Al Azab

وقد جاءَ عن عمرَ رضي الله عنه قولُه : أمرانِ في الجاهليةِ . أحدُهما : يُبْكِيْنِي والآخرُ يُضْحِكُنِي .

أما الذي يبكيني : فقد ذَهبتُ بابنةٍ لي لِوَأْدِها ، فكنتُ أحفَرُ لها الحفرةَ وتَنْفُضُ الترابَ عن لِحْيَتِي وهي لا تدري ماذا أريدُ لها ، فإذا تَذَكّرتُ ذلك بَكَيْتُ .

والأخري : كنت أصْنَعُ إلهًا من التمرِ أضَعُهُ عند رأسي يَحْرُسُنِي لَيلاً ، فإذا أصْبَحْتُ مُعَافًي أكلتُه ، فإذا تَذَكرت ذلك ضَحِكْتُ من نَفْسِي .

It's been said from Omar: "I have two memories of the era of ignorance, one of them crisin ng me and the other laughing.
"But the memory that cries to me is that: I went to burrow my daughter alive; I pit him for it; but she cut off the soils from the beard; while I did not know what the intention was For him When I remember this memory, I cry.

But another: I made a god of dates, at night I put it up on my head to protect me; when I was eating in the morning when I was hungry, I ate it. When I remember this memory, I laugh at myself

الجكني الشنقيطي، محمد الأمين بن محمد بن المختار (متوفاي 1393هـ.)، أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، ج 8 ص 439، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر. - بيروت. - 1415هـ - 1995م.

التميمي الحنبلي، حمد بن ناصر بن عثمان آل معمر (متوفاي 1225هـ)، الفواكه العذاب في الرد علي من لم يحكم السنة والكتاب، ج 9 ص 80 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5070

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/28/2018 at 4:01 AM, Salsabeel said:

If Hafsa is his first born daughter & was born in the days of jahiliyyah, then the argument raised by Dr. Qazi has weight. 

He just try to cover truth by making false excuses & refuting true history that accepted by high ranking  sunni schoolars also he always changes his mind between Wahabism & Sunnism & not a reliable person.

He speaks in press tv as moderate sunni but other day in Arabic media prompts wahabism ideology.

He is for me like Ahmad deedat that one day was praising Iran revolution &the other day was attacking to shia islam & Imam Khomeini  (ra) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Ashvazdanghe said:

He just try to cover truth by making false excuses & refuting true history that accepted by high ranking  sunni schoolars

May I know which well know sunni scholars endrose this as "fact". 

12 hours ago, Ashvazdanghe said:

He speaks in press tv as moderate sunni but other day in Arabic media prompts wahabism ideology.

He is for me like Ahmad deedat that one day was praising Iran revolution &the other day was attacking to shia islam & Imam Khomeini  (ra) 

I don't know anything about him. Just searched for knowing sunni viewpoint on this case & I got him.

I also dont know Ahmed deedat but I think critics do not make someone enemy to shia islam. Neither criticizing on any scholar makes someone enemy of Islam.

But yes, there are some manners in raising voice or criticizing on any scholar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/28/2018 at 3:09 AM, Ashvazdanghe said:

863 حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا الْحُسَيْنُ بن مَهْدِيٍّ الأُبُلِّيُّ ثنا عبد الرَّزَّاقِ أنا إِسْرَائِيلُ ثنا سِمَاكُ بن حَرْبٍ قال سَمِعْتَ النُّعْمَانَ بن بَشِيرٍ يقول سمعت عُمَرَ بن الْخَطَّابِ يقول وَسُئِلَ عن قَوْلِهِ وإذا الموؤودة سئلت قال جاء قَيْسُ بن عَاصِمٍ إلي رسول اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم قال إني وَأَدَتُ ثَمَانِيَ بناتٍ لي في الْجَاهِلِيَّةِ قال اعتق عن كل وَاحِدَةٍ منها رَقَبَةً قلت إني صَاحِبُ إِبِلٍ قال اهْدِ إن شِئْتَ عن كل وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بَدَنَةً .

It would all depend on who the قلت ("I said") goes back to. `Umar first uses the third person قال ("he said") when quoting Qays, but then uses the first person قلت ("I said") when saying "I am an owner of camels". This implies that `Umar was the owner of camels, and therefore was expiating for the same sin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Qa'im said:

This implies that `Umar was the owner of camels, and therefore was expiating for the same sin.

It’s true prophet said to him that sacrifice a camel from his own property for Kaffarah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 28/04/2018 at 4:24 PM, ali_fatheroforphans said:

Salam,

I'm not sure what's the exact position of Sunnis in regards to this incident but they seem to deny this, by considering this horrible incident as a fabrication.

Is there any reliable Sunni sources to prove that this happened?

To be fair, the claimant has to prove from a reliable Sunni source that such a "horrible incident" ever occurred. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Salsabeel said:

May I know which well know sunni scholars endrose this as "fact".

The name of people in chain of hadith are narrators that all Sunnis accept their naration without doubt but he tries to whitewashing Umar act by referring to sources that not contain this hadith in order to people don't look at true sources .

Share this post


Link to post
Share on other sites

This, if true, was the incident of the time of jahiliyyah. The recorded & well known crimes comitted after accepting Islam are more severe.

@Qa'im, brother can you tell me what are the possible meanings of word "الْمَوْءُودَةُ"? I have heard that it also has the meanings like cordiality. 

Surah At-Takwir, Verse 8:
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ

And when the female infant buried alive is asked
(English - Shakir)

Can you please share how Imams have explained this verse?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/28/2018 at 3:09 AM, Ashvazdanghe said:

863 حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا الْحُسَيْنُ بن مَهْدِيٍّ الأُبُلِّيُّ ثنا عبد الرَّزَّاقِ أنا إِسْرَائِيلُ ثنا سِمَاكُ بن حَرْبٍ قال سَمِعْتَ النُّعْمَانَ بن بَشِيرٍ يقول سمعت عُمَرَ بن الْخَطَّابِ يقول وَسُئِلَ عن قَوْلِهِ وإذا الموؤودة سئلت قال جاء قَيْسُ بن عَاصِمٍ إلي رسول اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم قال إني وَأَدَتُ ثَمَانِيَ بناتٍ لي في الْجَاهِلِيَّةِ قال اعتق عن كل وَاحِدَةٍ منها رَقَبَةً قلت إني صَاحِبُ إِبِلٍ قال اهْدِ إن شِئْتَ عن كل وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بَدَنَةً .

Naiman ibn Bashir says that I heard from Omar ibn Khattab about the interpretation of the verse, "and I have been praised," which said: Qays ibn 'Asim said to the Prophet Muhammad (PBUH), and said: "During my time of ignorance, I made my eight daughters alive to the grave, what can I do? The Imam said: release one slave for each of them.I (Omar) said: I was a shepherd camel, the Prophet said: if you want to donate a camel to each of them.

Al-Tabarani, Abu-Qasim Sulaiman bin Ahmad bin Ayoub (Death 360 AH), Al Mujam Al Kabir, v 18 p 337, investigation: Hamdi bin Abdulmajeed Salafi, publisher: Al-Zahra Library - Mosul, second edition, 1404 H-1983 .

الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج 18 ص 337، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

رواه البزار والطبراني ورجال البزار رجال الصحيح غير حسين بن مهدي الأيلي وهو ثقة .

 

راويان صحيح بخاري هستند؛ غير از حسين بن مهدي أيلي كه او نيز ثقه است.

الهيثمي، ابوالحسن نور الدين علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 7 ص 134 ، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت - 1407هـ.

 

 

نووي شافعي در كتاب المجموع مي نويسد:

Nouvi Shafei in book of Al'Majmu

وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ

فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً .

والموؤودةُ البنتُ المقتولةِ عندما تَوَلَّدَ ، كان أهلُ الجاهليةِ يفعلونَ ذلك مخافةَ العارِ والفقرِ.

It has been narrated from Umar ibn Khattab, saying: "O Messenger of Allah! I was boriyng in grave for my daughters during the era of ignorance (what to do?). The Prophet said: release one slave to every girl who has been boried in grave.
Mouvade say to girl were killed at the time of birth. The people of the era of ignorance were doing this for fear of poverty and stigma.

النووي الشافعي، محيي الدين أبو زكريا يحيي بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاي676 هـ)، المجموع، ج 19 ، ص 187 ، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، التكملة الثانية.

 

 

 

ماوردي بصري شافعي نيز در كتاب الحاوي الكبير مي نويسد:

Maverdi Basri Shafei in book of Alhavi 'Al Kabir

وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ. فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً .

وَذَلِكَ أَنَّ الْعَرَبَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ كَانَتْ تَحْفِرُ تَحْتَ الْحَامِلِ إِذَا ضَرَبَهَا الطَّلْقُ حُفَيْرَةً يَسْقُطُ فِيهَا وَلَدُهَا إِذَا وَضَعَتْهُ ، فَإِنْ كَانَ ذَكَرًا أَخْرَجُوهُ مِنْهَا ، وَإِنْ كَانَ أُنْثَي تُرِكَتْ فِي حُفْرَتِهَا ، وَطُمَّ التُّرَابُ عَلَيْهَا حَتَّي تَمُوتَ ، وَهَذَا قَتْلُ عَمْدٍ ، وَقَدْ أُوجِبَتْ فِيهِ الْكَفَّارَةُ.

 

It is narrated from Omar ibn Khattab that he said: O Messenger of Allah! In my era of ignorance, I was boriying alive my daughters (what to do)? The Prophet (sa) said: "Let a slave be given to every girl who has boried alive." And this is because the Arabs burst in the yoke, under the feet of the pregnant woman, when he was giving birth, his child fell into that pit, then he would be brought out if he was a boy; And if he were a girl, they would throw in the same pit, and poured the soil upon him to die. This is a deliberate assassination, and it is a matter of Kaffarah.

الماوردي البصري الشافعي، أبو الحسن علي بن محمد بن حبيب (متوفاي450هـ)، الحاوي الكبير في فقه مذهب الإمام الشافعي وهو شرح مختصر المزني، ج 13 ص 67 ، تحقيق الشيخ علي محمد معوض - الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - لبنان، الطبعة: الأولي، 1419 هـ -1999م.

 

 

محمد امين شنقيطي متوفاي1393هـ در أضواء البيان و تميمي حنبلي متوفاي1225هـ در الفواكه العذاب نوشته اند:

Mohamad Amin Shanqiti died 1393H in Azwa Al Bayan & Tamimi Hanbali in Al Favaka Al Azab

وقد جاءَ عن عمرَ رضي الله عنه قولُه : أمرانِ في الجاهليةِ . أحدُهما : يُبْكِيْنِي والآخرُ يُضْحِكُنِي .

أما الذي يبكيني : فقد ذَهبتُ بابنةٍ لي لِوَأْدِها ، فكنتُ أحفَرُ لها الحفرةَ وتَنْفُضُ الترابَ عن لِحْيَتِي وهي لا تدري ماذا أريدُ لها ، فإذا تَذَكّرتُ ذلك بَكَيْتُ .

والأخري : كنت أصْنَعُ إلهًا من التمرِ أضَعُهُ عند رأسي يَحْرُسُنِي لَيلاً ، فإذا أصْبَحْتُ مُعَافًي أكلتُه ، فإذا تَذَكرت ذلك ضَحِكْتُ من نَفْسِي .

 

It's been said from Omar: "I have two memories of the era of ignorance, one of them crisin ng me and the other laughing.
"But the memory that cries to me is that: I went to burrow my daughter alive; I pit him for it; but she cut off the soils from the beard; while I did not know what the intention was For him When I remember this memory, I cry.

But another: I made a god of dates, at night I put it up on my head to protect me; when I was eating in the morning when I was hungry, I ate it. When I remember this memory, I laugh at myself

 

 

الجكني الشنقيطي، محمد الأمين بن محمد بن المختار (متوفاي 1393هـ.)، أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، ج 8 ص 439، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر. - بيروت. - 1415هـ - 1995م.

التميمي الحنبلي، حمد بن ناصر بن عثمان آل معمر (متوفاي 1225هـ)، الفواكه العذاب في الرد علي من لم يحكم السنة والكتاب، ج 9 ص 80 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

 

 

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5070

 

 

I SWEAR the following is true:

When I was sunni in Saudi Arabia in Grade 9 I remember my hardcore salafi teacher telling us about Umar how some ppl used to do this and that during the time of Jahilliya, and he quoted that last hadith there (about worshipping a idol of dates and burying daughter) BUT HE ONLY TOLD US THE FIRST PART i.e the part about worshiping the date idol and NOT the 2nd part about burying his daughter alive. Now why would he just quote half a hadith there? Unless of course if in fact he is ashamed of that 2nd part.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Salsabeel said:

what are the possible meanings of word "الْمَوْءُودَةُ"? I have heard that it also has the meanings like cordiality. 

Surah At-Takwir, Verse 8:
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ

And when the female infant buried alive is asked
(English - Shakir)

Ok, I have studied this matter and sharing with you what I have found. 

"Herein though the famous recitation is with Hamza, (on the weight of Mafool), the Ahlul Bayt (a.s.) have recited it with Fath (a) on the letter Waw and Tashdeed on Daal.
Imam Baqir and Imam Ja’far (a.s.) are reported to have said that they used to recite with Fath on Meem and Waw. Ibne Abbas has also narrated likewise. The Imam says that the fact is that ‘Sile Rahm’ and care and concern for the near and dear ones is for us and that the one who did Qat-e-Rahm will be asked as to why did he do so?

Ibne Abbas also has narrated that the question will be asked about the person who will be killed due to his affection for Ahlul Bayt (a.s.).

Imam Baqir (a.s.) is reported to have said that what is meant by this verse is nearness to the Holy Prophet (S) and the one who got killed in a Holy war.

And in another narration: The man who was murdered due to affection for us Ahlul Bayt (a.s.) (in love and guardianship).

Ali bin Ibrahim has, authentically quoted Imam Baqir (a.s.) that this verse points out to the one who got killed in our love (Mawaddat) and Muhammad bin Ayyash has, in his Tafsir, quoted from Zain bin Ali bin Husain (a.s.) that it means, by Allah, love for us and this verse has been revealed only in our praise and Hazrat Sadiq (a.s.) is quoted to have said that it means the one who is killed in our love and his killer will be asked as to why he killed him. And he has quoted Imam Baqir (a.s.) that it means the one who gets killed for loving us and in another narration he said: It means the Shias of Aale Muhammad who will be asked for which fault were they killed."

These interpretation makes sense to me as a neonate cannot give the reason as to why she was killed, she just took birth & unaware of that she is taking birth in the times of ignorance and the mentality of people of that time. Allah (s.w.t) however can give anything the ability to speak & can give knowledge to anyone. But that the translation that "when the female infant burried alive will be asked for what sin she was killed" doesn't makes sense. 

Brother @Qa'im, your viewpoint is required on this matter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/28/2018 at 2:24 AM, ali_fatheroforphans said:

Salam,

I'm not sure what's the exact position of Sunnis in regards to this incident but they seem to deny this, by considering this horrible incident as a fabrication.

Is there any reliable Sunni sources to prove that this happened?

Umar was an idol worshipper, he used to drink, and did fornication. What do you expect from him? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Salsabeel said:

@Qa'im, brother can you tell me what are the possible meanings of word "الْمَوْءُودَةُ"? I have heard that it also has the meanings like cordiality.  

Surah At-Takwir, Verse 8:
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ

And when the female infant buried alive is asked
(English - Shakir)

Can you please share how Imams have explained this verse?

- في مجمع البيان وروى عن أبي جعفر وأبى عبد الله عليهما السلام وإذا الموؤودة سئلت بفتح الميم والواو وروى عن أمير المؤمنين عليه السلام " وإذا الموؤودة سئلت بأي ذنب قتلت ".

9 - وفيه ومن قرء " وإذا الموؤودة سألت بفتح السين " جعلت الموؤودة موصوفة بالسؤال، وبالقول بأي ذنب قتلت.

 

ويمكن أن يكون الله تعالى أكملها في تلك الحال وأقدرها على النطق حتى قالت ذلك القول، ويعضده ما روى عن النبي صلى الله عليه وآله انه يجئ المقتول ظلما يوم القيامة وأوداجه تشخب دما اللون لون الدم، والريح ريح المسك، متعلقا بقاتله يقول: يا رب سل هذا فيم قتلني، و اما من قرء الموؤودة بفتح الميم والواو فالمراد بذلك الرحم والقرابة، وانه يسأل قاطعها عن سبب قطعها، وعن أبي جعفر عليه السلام قال: يعنى قرابة رسول الله صلى الله عليه وآله ومن قتل في جهاد.

 

وفى رواية أخرى قال: هو من قتل في مودتنا وولايتنا.

 

10 - في كتاب المناقب لابن شهرآشوب الباقر عليه السلام في قوله: " وإذا الموؤودة سئلت " يقول: أسئلكم عن المودة التي انزل عليكم فضلها مودة ذي القربى، وحقنا الواجب على الناس، وحبنا الواجب على الخلق، قتلوا موؤدنا بأي ذنب قتلتمونا.

 

11 - في أصول الكافي محمد بن الحسين وغيره عن سهل عن محمد بن عيسى ومحمد بن يحيى ومحمد بن الحسين جميعا عن محمد بن سنان عن إسماعيل  بن حسان وعبد الكريم بن عمرو عن عبد الحميد بن أبي الديلم عن أبي عبد الله عليه السلام حديث طويل يقول فيه عليه السلام: ثم قال جل ذكره: " وآت ذا القربى حقه " وكان علي عليه السلام وكان حقه الوصية التي جعلت والاسم الأكبر وميراث العلم وآثار النبوة.

 

فقال: " قل لا أسألكم عليه اجرا الا المودة في القربى " ثم قال: " وإذا الموؤودة سئلت بأي ذنب قتلت " يقول أسئلكم عن المودة التي نزلت عليكم فضلها مودة القربى بأي ذنب قتلتموهم.

 

12 - محمد بن يحيى عن بعض أصحابه عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام: أيها الناس ان الله تبارك و تعالى ارسل إليكم الرسول إلى أن قال: ودفنوا في التراب الموؤودة بينهم من أولادهم أو لا يختارون دونهم طيب العيش ورفاهية خفوض الدنيا، لا يرجون ثوابا ولا يخافون والله منه عقابا، حيهم أعمى نجس وميتهم في النار مبلس فجاءهم بنسخة ما في الصحف الأولى.

 

13 - علي بن إبراهيم عن أبيه عن عبد الرحمان بن حماد عن بعض أصحابه رفعه قال: قال أمير المؤمنين: واما الذنب الذي لا يغفر فمظالم العباد بعضهم لبعض ان الله تبارك وتعالى إذا برز لخلقه (2) أقسم قسما على نفسه فقال: وعزتي وجلالي لا يجوزني ظلم ظالم ولو كف بكف، ومسحة بكف أو نطحة ما بين القرناء إلى الجماء (3) فيقتص للعباد بعضهم من بعض حتى لا يبقى لاحد على أحد مظلمة، ثم يبعثهم للحساب، والحديث طويل أخذنا منه موضع الحاجة.

 

14 - في تفسير علي بن إبراهيم أخبرنا أحمد بن إدريس قال: حدثنا أحمد ابن محمد عن علي بن الحكم عن أيمن بن محرز عن جابر عن أبي جعفر عليه السلام في قوله: " وإذا الموؤودة سئلت * بأي ذنب قتلت " قال: من قتل في مودتنا، وقال علي بن إبراهيم في قوله: وإذا الصحف نشرت قال: صحف الأعمال قوله:  وإذا السماء كشطت قال: أبطلت.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...