Jump to content
rinneganMahdi

Physical description of Rasoolallah (saws)

Rate this topic

Recommended Posts

بحار الأنوار: في رواية صفوان الجمال، عن أبي عبد الله عليه السلام وعن سعد الاسكاف عن أبي جعفر عليه السلام: جاء أعرابي أحد بني عامر فسأل عن النبي صلى الله عليه واله فلم يجده، قالوا: هو يفرج، فطلبه فلم يجده، قالوا: هو بمنى، قال: فطلبه فلم يجده، فقالوا: هو بعرفه، فطلبه فلم يجده،
قالوا: هو بالمشاعر، قالوا: فوجده في الموقف،
قال: حلوا لي النبي صلى الله عليه واله،
فقال الناس: يا أعرابي ما أنكرك، إذا وجدت النبي صلى الله عليه واله وسط القوم وجدته مفخما،
قال: بل حلوه لي حتى لا أسأل عنه أحدا،
قالوا: فإن نبي الله أطول من الربعة، وأقصر من الطويل الفاحش، كأن لونه فضة وذهب، أرجل الناس جمة، وأوسع الناس جبهة، بين عينيه غرة، أقنى الانف، واسع الجبين، كث اللحية، مفلج الاسنان، على شفته السفلى خال، كأن رقبته إبريق فضة، بعيد ما بين مشاشة المكنبين، كأن بطنه وصدره سبل سبط البنان، عظيم البراثن، إذا مشى مشى متكفئا وإذا التفت التفت بأجمعه، كأن يده من لينها متن أرنب، إذا قام مع إنسان لم ينفتل حتى ينفتل صاحبه، وإذا جلس لم يحل حبوته حتى يقوم جليسه، فجاء الاعرابي فلما نظر إلى النبي صلى الله عليه واله عرفه، قال بمحجنه  على رأس ناقة رسول الله صلى الله عليه واله عند ذنب ناقته فأقبل الناس تقول: ما أجرأك يا أعرابي ؟ قال النبي صلى الله عليه واله: دعوه فإنه أرب، ثم قال: ما حاجتك ؟ قال: جاءتنا رسلك تقيموا الصلاة، وتؤتوا الزكاة، وتحجوا البيت، وتغتسلوا من الجنابة، وبعثني قومي إليك رائدا، أبغي أن أستحلفك وأخشى أن تغضب، قال: لا أغضب، إني أنا الذي سماني الله في التوراة والانجيل محمد رسول الله، المجتبى المصطفى، ليس
بفحاش ولا سخاب في الاسواق، ولا يتبع السيئة السيئة، ولكن يتبع السيئة الحسنة، فسلني عما شئت، وأنا الذي سماني الله في القرآن: " ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك " فسل عما شئت، قال: إن الله الذي رفع السماوات بغير عمد هو أرسلك ؟ قال: نعم هو أرسلني، قال: بالله الذي قامت السماوات بأمره هو الذي أنزل عليك الكتاب، وأرسلك بالصلاة المفروضة، والزكاة المعقولة ؟ قال: نعم، قال: وهو أمرك بالاغتسال من الجنابة وبالحدود كلها ؟ قال: نعم، قال: فإنا آمنا بالله ورسله وكتابه واليوم الآخر والبعث والميزان والموقف والحلال والحرام صغيره وكبيره، قال: فاستغفر له النبي صلى الله عليه واله ودعا

Hope someone can translate for you Insha Allah ...

Edited by Ozzy

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, rinneganMahdi said:

Salam dear friends can anybody provide narrations strictly from ahlulbayt (asws) about the physical appearance of prophet muhammad(saws)? Jazakhallah khair 

There is good information about this in Hayat Al-Qulub Vol 2:

https://www.al-islam.org/hayat-al-qulub-vol-2-allamah-muhammad-baqir-al-majlisi/prophet-s-appearance-character-physique

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Ozzy said:

بحار الأنوار: في رواية صفوان الجمال، عن أبي عبد الله عليه السلام وعن سعد الاسكاف عن أبي جعفر عليه السلام: جاء أعرابي أحد بني عامر فسأل عن النبي صلى الله عليه واله فلم يجده، قالوا: هو يفرج، فطلبه فلم يجده، قالوا: هو بمنى، قال: فطلبه فلم يجده، فقالوا: هو بعرفه، فطلبه فلم يجده،
قالوا: هو بالمشاعر، قالوا: فوجده في الموقف،
قال: حلوا لي النبي صلى الله عليه واله،
فقال الناس: يا أعرابي ما أنكرك، إذا وجدت النبي صلى الله عليه واله وسط القوم وجدته مفخما،
قال: بل حلوه لي حتى لا أسأل عنه أحدا،
قالوا: فإن نبي الله أطول من الربعة، وأقصر من الطويل الفاحش، كأن لونه فضة وذهب، أرجل الناس جمة، وأوسع الناس جبهة، بين عينيه غرة، أقنى الانف، واسع الجبين، كث اللحية، مفلج الاسنان، على شفته السفلى خال، كأن رقبته إبريق فضة، بعيد ما بين مشاشة المكنبين، كأن بطنه وصدره سبل سبط البنان، عظيم البراثن، إذا مشى مشى متكفئا وإذا التفت التفت بأجمعه، كأن يده من لينها متن أرنب، إذا قام مع إنسان لم ينفتل حتى ينفتل صاحبه، وإذا جلس لم يحل حبوته حتى يقوم جليسه، فجاء الاعرابي فلما نظر إلى النبي صلى الله عليه واله عرفه، قال بمحجنه  على رأس ناقة رسول الله صلى الله عليه واله عند ذنب ناقته فأقبل الناس تقول: ما أجرأك يا أعرابي ؟ قال النبي صلى الله عليه واله: دعوه فإنه أرب، ثم قال: ما حاجتك ؟ قال: جاءتنا رسلك تقيموا الصلاة، وتؤتوا الزكاة، وتحجوا البيت، وتغتسلوا من الجنابة، وبعثني قومي إليك رائدا، أبغي أن أستحلفك وأخشى أن تغضب، قال: لا أغضب، إني أنا الذي سماني الله في التوراة والانجيل محمد رسول الله، المجتبى المصطفى، ليس
بفحاش ولا سخاب في الاسواق، ولا يتبع السيئة السيئة، ولكن يتبع السيئة الحسنة، فسلني عما شئت، وأنا الذي سماني الله في القرآن: " ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك " فسل عما شئت، قال: إن الله الذي رفع السماوات بغير عمد هو أرسلك ؟ قال: نعم هو أرسلني، قال: بالله الذي قامت السماوات بأمره هو الذي أنزل عليك الكتاب، وأرسلك بالصلاة المفروضة، والزكاة المعقولة ؟ قال: نعم، قال: وهو أمرك بالاغتسال من الجنابة وبالحدود كلها ؟ قال: نعم، قال: فإنا آمنا بالله ورسله وكتابه واليوم الآخر والبعث والميزان والموقف والحلال والحرام صغيره وكبيره، قال: فاستغفر له النبي صلى الله عليه واله ودعا

Hope someone can translate for you Insha Allah ...

 

The relevant part:

The people said, "The Prophet of Allah is taller than the stocky people, and shorter than the extremely tall people. His colour is like silver and gold. His chest was the widest of the people. There is a vein between his eyes. His nose is thin and curved. His forehead is broad. His beard is full. There is a space between his [front two] teeth. There is a mole on his lower lip. His neck is like a silver jug. His shoulders are wide. His stomach and his chest are even. His fingers are thick and his palms are large. When he walks, he walks quickly, and when he turns, he turns with his whole body. His hand is soft, like the back of a rabbit. When he stands for a person, he does not sit until the person sits. When he sits, he does not unwind his turban until his guest has left."
 
So the bedouin came and looked at the Prophet and recognized him. He placed his staff upon the head of the camel of the Messenger of Allah, so the people turned and said, "Why so forthright, O bedouin?"
 
The Prophet said, "Bring him, for he is in need." Then, he said, "What do you need?"
 
The bedouin man said, "Your messengers have come to us, telling us to establish prayer, to give alms, to make pilgrimage to the House, to bathe after intercourse and seminal discharge. My people have sent me to you. I want to verify you, but I am afraid of angering you."
 
The Prophet replied, "I will not be angered. Surely, I am the one whom Allah has named 'Muhammad' in the Torah and the Gospel. The Messenger of Allah, the Elect One, the Chosen One, who shall not be obscene or absurd in the markets, who shall not return evil with evil, but rather will return evil with good. So ask me whatever you wish. I am the one whom Allah has said of me in the Qur'an, 'If you had been rude and hard-hearted, they would have disbanded from you.' (3:159) So ask whatever you want."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recent Posts on ShiaChat!

    • From a moral perspective i can understand this. However, i know hardly anything about politics and millitary strategies. I am sure sayyid Nasrallah (may Allah bless him) knows what he is doing. But surely, by empowering and protecting palestinians, who in turn decide to join ISIS and our enemies, we are kind of damaging ourselves? A bit like an own-goal.
    • Popular Contributors last week! Congratulations! @LeftCoastMom @hasanhh @Sirius_Bright @Smiles786 @Kazemi @Mohamed1993 @Jebreil @.InshAllah. @laithAlIRAQI @E.L King @Son of Placid @AmirAlmuminin Lover @kirtc @Darth Vader  
    • Salam brother, If you want to be a shia of imam Ali(as), then it is better you take after his akhlaq, he had respect for the the wife of the Prophet(S) as shown in the battle of Jamal, lets also have some level of respect in honor of our 1th Imam(as) and our Prophet(S) and let Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى be the judge.
    • ـ الإمام الصادق (ع): امتحنوا شيعتنا عند ثلاث: عند مواقيت الصلوات كيف محافظتهم عليها ، وعند أسرارهم كيف حفظهم لها عن عدونا ، وإلى أموالـهم كيف مواساتهم لإخوانهم فيها. Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Test our Shi`aa with regard to three things: the prayer times to see how well they observe them, their secrets to see how well they guard them from our enemies, and their wealth to see how they help out their fellow brothers with it. [Bihar al-Anwar, v. 83, p. 22, no. 40]
    • When Hezbollah or any group helps Palestine, they're helping them because they're oppressed. Who they choose to consider heroes is their choice, our part is to bring justice; to bring back the land to its true owners. Whatever is done in the land is up to its people.
×